Friday, December 3

Menyampah

meh sini dengar cerita aku.. aku post ni bukan nak burukkan sesiapa.. tapi sendiri mau ingat a..

apa function jadi cikgu ni? kalau kat sekolah rendah n menengah dulu, cikgu bertanggungjawab untuk mendidik anak murid dia menjadi insan yg berguna kepada masyarakat.. kalau dah masuk zaman lepasan SPM, aku pn taktau a apa function cikgu ni sebenarnya.. or should i say lecturer.. hey, ada ke kolej or universiti lain yg panggil insan tu cikgu lagi? aku rasa kat tempat aku jek panggil cikgu.. pelik kn?

actually, ku bukan nak cakap pasal benda ni.. aku just nak luahkan something.. perlu ke seorang guru (or leceturer) merajuk dengan anak murid dia? kenapa aku cakap cmni? cerita dia cmni..

waktu ekonomi aku, cikgu yg sepatutnya mengajar aku takde sebab dia pergi kursus.. so ada a sorang cikgu ni ganti.. masa dia mengajar, ramai a yg bersembang a, buat kerja lain a.. standard a tu kn? boleh ke someone fokus study jek sepanjang lebih daripada 5jam? kalau ada, aku tak pelik kalau lama2 dia jadi gila.. then ada a 2 orang member aku ni bersembang masa dia tengah mengajar.. boleh lak tetiba dia berhenti mengajar n tegur 2 orang tu.. dia cakap kalau taknak belajar dengan dia, takpe.. tunggu jek cikgu aku tu balik dari kursus.. pastu dia keluar kelas cmtu jek.. pehh, konon merajuk a tu? wahai cikgu, cuba cikgu pk balik.. berbaloi ke cikgu tak ajar 40+ orang disebabkan 2 orang yg buat salah? kalau cikgu dah matang, cikgu sepatutnya pedulikan 2 orang tu.. cikgu ajar jela orang lain.. orang yg taknak belajar, suka hati dia a.. kalau cikgu pk dosa pahala, cikgu takkan buat cmtu.. kenapa lak cikgu nak merajuk? nak didik dia? ke cikgu nak PERHATIAN? nak satu kuliah datang minta maaf kat cikgu, baru cikgu puas hati? haih.. aku pelik betul a dengan cikgu zaman sekarang ni.. sorry a cikgu, kalau saya orang yg bersalah tu pn, saya takkan minta maaf.. memang saya bersalah, tapi cikgu yg merajuk n taknak ajar 40+ orang disebabkan 2 orang tu pn lagi salah..

ni lak lagi satu kes.. takut sangat dengan peraturan sampai privasi orang pn dia nak menyibuk gak.. cikgu ni pelik sikit.. gelabah pn ada gak.. aku pn taktau a apa masalah dia ni.. ada sorang budak ni dapat result yg tak memuaskan.. pastu dia fire budak tu puas2.. dia cakap macam2 a.. jangan bercinta a, tumpukan perhatian masa cikgu mengajar, bla3.. alahai cikgu.. semua tu memang salah.. tapi kalau someone buat cmtu, tak semestinya dia takleh dapat result bagus.. semua tu bergantung kepada kesedaran diri masing2 kn? dah tu yg cikgu sibuk sangat nak cari orang ni couple dengan siapa, orang tu couple dengan siapa kenapa? salah ke kalau couple? tengok a gak, tak semua orang bersalah kn? pastu baru first time masuk kuliah lain, dah comment macam2.. cerminkan kuliah sendiri dulu, baru comment kuliah orang lain.. bukan aku nak cakap kuliah orang bagus, kuliah aku tak bagus.. tapi cikgu pk sendiri a.. "Don't judge a book by its cover",, pernah dengar kn? first time masuk, dah comment macam2.. adakah cikgu judge dorang by their cover or kandungan dia? sendiri mau ingat a yea cikgu..

so, apa pandangan korang? adakah cikgu sentiasa betul? adakah semuanya salah pelajar? pk a sendiri yea.. aku malas nak cakap banyak..

No comments:

Post a Comment